Wat is geen koolhydraten?

Welke voedingsmiddelen bevatten nauwelijks koolhydraten? No carb is een term die we de afgelopen jaren veel zijn tegengekomen als het gaat om afvallen en het veranderen van je eetpatroon. Met het no-carb dieet vermijd je koolhydraten volledig, behalve de kleinste hoeveelheden. Je lichaam gebruikt dan vooral eiwitten en vetten als energiebronnen – zowel uit de voeding als uit de eigen depots.

Omdat sommige organen, zoals de hersenen, normaal gesproken alleen van koolhydraten of glucose kunnen worden voorzien, past het lichaam zijn stofwisseling aan wanneer deze extreem schaars worden. Na een paar dagen met een zeer lage koolhydraatinname, maakt het lichaam op deze manier zogenaamde ketonlichamen aan uit vetzuren en aminozuren in de lever, ook wel bekend als een ketogeen dieet. Deze kunnen de hersenen van energie voorzien. Om de hersenen te redden heeft het lichaam overigens ook de mogelijkheid om het in de spieren opgebouwde eiwit om te zetten in koolhydraten of glucose.

Zelfs als er geen koolhydraten staat, kan deze vorm van dieet niet echt zonder koolhydraten. Hoewel je koolhydraatrijke voedingsmiddelen uit je dieet schrapt, kun je nog steeds tot 30 gram koolhydraten per dag consumeren. Low carb is een iets zachtere versie van het koolhydraatvrije dieet. In plaats van 30 g kunt u dagelijks 50 – 120 g koolhydraten consumeren.

Aangezien groenten en fruit grotendeels niet worden beschouwd als voedingsmiddelen zonder koolhydraten, kan het helemaal niet eten ervan leiden tot een onderaanbod van belangrijke voedingsstoffen zoals vitamines en dergelijke. Met low carb heb je de mogelijkheid om in ieder geval kleine hoeveelheden te eten en jezelf te voorzien van alles wat belangrijk is.

Hoe gezond is een koolhydraatvrij dieet?

Dit is een vraag waarover (voedingsdeskundigen) van mening verschillen. De pionier van het koolhydraatarme dieet, poolreiziger, etnoloog en voedingsdeskundige Vilhjálmur Stefánsson volgde zelf een strikt dieet van vlees, dierlijk vet en slachtafval en verkeerde in uitstekende gezondheid, volgens verschillende lopende medische tests.[1] Maar dat wil niet zeggen dat zo’n extreme vorm van eten voor iedereen gezond is. Geen koolhydraten en een dieet dat zich uitsluitend richt op koolhydraatvrije voeding kan leiden tot een tekort aan mineralen, vitamines, sporenelementen en andere voedingsstoffen.

Omdat de ketonlichamen die tijdens een strikt koolhydraatarm dieet worden gevormd niet zoveel energie leveren als koolhydraten, kun je je tijdens de aanpassingsfase ook moe en lusteloos voelen. En omdat ketose een negatief effect kan hebben op uw nieren, moet u nooit beginnen met een koolhydraatarm dieet zonder een arts te raadplegen. Alleen een arts of professionele voedingsdeskundige kan uw individuele energie- en eiwitbehoefte berekenen en eventuele ondervoeding voorkomen.

Welke voedingsmiddelen moet je vermijden met No Carb?

Als je koolhydraatvrij wilt eten, moet je afscheid nemen van veel gerechten: brood, pasta, pizza, rijstpannen of een croissant bij de koffie zijn allemaal weg voor beter of slechter. Er zijn ook een aantal groenten en fruit die niet kunnen worden gedefinieerd als voedingsmiddelen zonder koolhydraten.

Dus wat te eten? Koolhydraatarme recepten zijn gebaseerd op voedingsmiddelen die rijk zijn aan vet en eiwit, zoals vlees, vis, zeevruchten, eieren en zuivelproducten. Vooral bij dat laatste worden varianten met vol vetgehalte gebruikt.